Kategorie

Jakie są obowiązki pracodawcy?

Autor     lut 11, 2019     Wszystkie , Sprawy biurowe    0 Komentarzy
Zachodzący między pracownikiem a pracodawcą związek prawny, na mocy którego zatrudniony wykonuje pracę w...
Biuronimo.pl
Jakie są obowiązki pracodawcy?
Zachodzący między pracownikiem a pracodawcą związek prawny, na mocy którego zatrudniony wykonuje pracę w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a ten zobowiązuje się do zapłaty wynagrodzenia nazywany jest stosunkiem pracy. Z tej relacji, regulowanej przez Kodeks pracy wynikają nie tylko powinności jakie ma pracownik wobec przełożonego, ale również obowiązki pracodawcy względem podwładnego. 

Podstawowe obowiązki, które pracodawca ma wobec pracownika:

  • - wypłacać wynagrodzenie w ustalonym terminie,
  • - udzielać stosownej wiedzy, co do zakresu obowiązków oraz sposobu wykonywania pracy na poszczególnych posadach, 
  • - informować o uprawnieniach jakie przysługują pracownikom, 
  • organizować pracę w taki sposób, aby najpełniej wykorzystać czas pracy, potencjał, uzdolnienia i kwalifikacje pracowników, 
  • - kierować na wstępne i okresowe badania lekarskie, 
  • - zmniejszać w miarę możliwości niedogodności związane z pracą monotonną, 
  • - stwarzać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, zgodnie z zasadami BHP oraz organizować szkolenia w tym zakresie, 
  • - traktować pracowników sprawiedliwie i stosować obiektywne kryteria ich oceny, 
  • - zapobiegać dyskryminacji ze względu na formę zatrudnienia, płeć, rasę, niepełnosprawność, religię i inne, prowadzić działania zapobiegawcze w tym zakresie oraz reagować w razie dostrzeżenia nieprawidłowości, 
  • - udzielać pomocy w kwestii podnoszenia kwalifikacji przez pracowników, 
  • - zaspokajać potrzeby socjalne pracowników w miarę posiadanych funduszów, 
  • - dbać o prowadzenie w sposób należyty dokumentacji pracowniczej, w tym akt osobowych. 

Jakie są obowiązki pracodawcy w trakcie upalnego lata i w okresie zimowym?

Pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia optymalnych warunków pracy podczas upalnych dni i w okresie zimowym. Podczas występowania wysokich temperatur pracownik ma trudności w skupieniu się i właściwym wykonywaniu swoich obowiązków, przez co może spadać jego wydajność. Upał w pracy to temperatura, która przekracza 25 stopni przy pracy na zewnątrz i 28 stopni w pomieszczeniach. Pracodawca musi wtedy zapewnić odpowiednie ilości zimnych napojów przez cały dzień, które pozwolą zaspokoić potrzeby pracowników. Z kolei podczas okresu zimowego tj. od 1 listopada do 31 marca pracodawca ma obowiązek zapewnienia odpowiednich temperatur w miejscach pracy. Nie mogą być one niższe niż 14 stopni w pomieszczeniach, gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna oraz 18 stopni w biurach.

Szczególne uprawnienia dla kobiet w ciąży

Podczas ciąży zatrudnionej kobiety, na pracodawcy spoczywają dodatkowe obowiązki względem ciężarnej. Z chwilą uzyskania informacji musi on przeanalizować charakter zatrudnienia przyszłej mamy i właściwie zorganizować jej pracę. Pracodawca nie może: 
  • - rozwiązywać umowy o pracę z ciężarną (poza małymi wyjątkami),
  • - zlecać ciężarnej wykonywania pracy w godzinach nadliczbowych ani w porze nocnej,
  • - zabraniać wykonywania w czasie pracy badań lekarskich związanych z odmiennym stanem kobiety, jeżeli nie mogą być przeprowadzone po godzinach.

Zobowiązania pracodawcy wobec Państwa

Obowiązki pracodawcy to nie tylko powinności wobec pracownika, ale również względem Państwa. Należą do nich m.in.: 
  • - odprowadzanie podatków do Urzędu Skarbowego,
  • - opłacanie składek pracowniczych z tytułu umów o pracę do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
  • - składanie sprawozdań do Głównego Urzędu Statystycznego.
Powiązane produkty