Kategorie

Jak określić zakres obowiązków pracownika?

Autor     lis 2, 2020     Wszystkie , Sprawy biurowe    0 Komentarzy
Posiadanie własnej firmy wiąże się z obowiązkami, od których nie ma ucieczki. Nie zawsze też da się...
Biuronimo.pl
Jak określić zakres obowiązków pracownika?

Posiadanie własnej firmy wiąże się z obowiązkami, od których nie ma ucieczki. Nie zawsze też da się wszystko wykonać samemu i w pewnej chwili przychodzi moment, w którym zatrudnienie osoby do pomocy staje się koniecznością. W przypadku bycia posiadaczem większego przedsiębiorstwa również trzeba mieć pracowników. Obie te sytuacje wiąże więc potrzeba zatrudnienia, a więc poszukiwania ludzi do pracy. Jakie ogłoszenie będzie najbardziej skuteczne? Takie, które określi nie tylko proponowane wynagrodzenie i benefity związane ze stanowiskiem, ale również zakres obowiązków pracownika. Jest to jeden z najistotniejszych elementów ogłoszenia o pracę.

Od czego zacząć?

Poszukujemy więc pomocy. Warto zacząć od określenia, na początku tylko dla siebie, takiej kwestii, jak zakres obowiązków pracownika, którego potrzebujemy. Jak to jednak zrobić? Przede wszystkim, należy zapoznać się z kodeksem pracy, w którym jasno wytłumaczone jest, od czego taki zakres zależy. Istotny jest zwłaszcza rodzaj wykonywanej pracy, która w dużym stopniu determinuje obowiązki osoby zatrudnionej na danym stanowisku. Zakres wszystkich czynności, które sobie zapiszemy, nie może wykraczać poza ramy wykonywanego rodzaju pracy zawartej w umowie. Należy więc skupić się nie tylko na nazewnictwie stanowiska, ale również na wszelkich aspektach z nim związanych. Inaczej będą wyglądać obowiązki specjalisty sprzedaży, a inaczej technika produkcji.

Warto zacząć od zrobienia listy przyszłych zadań, którą można uzupełnić o konkretne odpowiedzialności pracownika, jego uprawnienia i podległość służbową. Obowiązki powinny być zawsze adekwatne do rodzaju stanowiska i odpowiedzialności, jaka będzie jego częścią. Nie wolno jednak zataić żądnych, nawet tych mniej atrakcyjnych elementów, które będą należeć do pracy na danym stanowisku. Mając jasno określony zakres przyszłych zadań, można się zająć stworzeniem ogłoszeniem o pracę.

Czy zakres obowiązków pracownika zawarty w ogłoszeniu musi być kompletny?

Tworząc ogłoszenie o pracę, warto zawrzeć w nim możliwie największą ilość niezbędnych informacji. Lakoniczne określenie przyszłych zadań może zniechęcić, dlatego skupienie się na rzetelnym wypunktowaniu takowych powinno przyciągnąć zdecydowanie więcej chętnych na dane stanowisko osób. Zakres nie musi być przedstawiony szczegółowo, ale warto, aby zawierał większość spoczywających na przyszłym pracowniku zadań.

Czym dane stanowisko jest mniej skomplikowane, tym zakres obowiązków zawarty w ogłoszeniu może być krótszy, co wydaje się oczywiste. Im jednak stanowisko jest wyższe, a odpowiedzialność większa, tym ta lista powinna być dłuższa. Czym dokładniej stworzone ogłoszenie, tym lepiej przygotowany do spotkania rekrutacyjnego będzie pracownik. Może to przyciągnąć również lepiej dobranych, przyszłych pracowników, którzy już na starcie będą wiedzieli, co ich w firmie czeka.

Umowa o pracę, a zakres obowiązków pracownika.

To, co będzie wykonywał w naszej firmie nowy pracownik, może być mu przekazane zarówno w formie ustnej, jak i pisemnej. W umowie o pracę musi być zapisany rodzaj pracy, jednakże bez zakresu obowiązków w niej wykonywanych. Taka lista nie musi być też integralną częścią umowy. Pracodawca, wychodząc naprzeciw pracownikom, a przy tym i działając na swoją korzyść, może się pokusić o stworzenie takiego dokumentu jako dodatkowej rzeczy, ponieważ znacznie ułatwi to późniejszą współpracę. Dzięki takiej liście sporządzonej na papierze i podpisanej przez obie strony nigdy później nie będzie wątpliwości, do czego faktycznie pracownik został powołany.

Powiązane produkty