Kategorie

Biurowe przepisy BHP

Autor     lut 8, 2018     Wszystkie , Sprawy biurowe    0 Komentarzy
Każdy pracodawca, zatrudniając pracownika biurowego, ma obowiązek zagwarantować bezpieczne warunki do...
Biuronimo.pl
Biurowe przepisy BHP

Każdy pracodawca, zatrudniając pracownika biurowego, ma obowiązek zagwarantować bezpieczne warunki do wykonywania pracy i przeprowadzić szkolenie. Zgodnie z Ustawą z 26 czerwca 1974r. Kodeks Pracy (jedn.: Dz.U. Z 2018r. poz. 108) art. 237³ § 2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Ponadto według art. 237⁴ . § 1. Pracodawca jest obowiązany zaznajamiać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczącymi wykonywanych przez nich prac. § 2. Pracodawca jest obowiązany wydawać szczegółowe instrukcje i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy. Szczegółowe przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy znajduje się w kodeksie pracy w dziale dziesiątym. Szkolenie powinno być przeprowadzone przed przystąpieniem do pracy i nie rzadziej niż raz na 6 lat.

Biurowe przepisy BHP, jakie powinien znać pracodawca i pracownik 

1. Wielkość i stan pomieszczeń

Obowiązkiem pracodawcy jest zadbanie o czystość w miejscu pracy, np. wynajęcie firmy sprzątającej. Powinien też zadbać o okresowe remonty i konserwacja pomieszczeń. Na pracownika biurowego powinno przypadać 13 m³ wolnej objętości pomieszczenia i co najmniej 2 m² wolnej powierzchni podłogi, a wysokość pomieszczenia zasadniczo powinna wynosić nie mniej niż 3 m, w przypadku pomieszczeń z klimatyzacją, po uzyskaniu zgody wojewódzkiego inspektora sanitarnego wysokość może być obniżona do 2,5 m. Stanowiska biurowe: monitory powinny znajdować się w odległości 60 cm, natomiast 80 cm między pracownikiem, a tyłem innego sąsiedniego monitora. Ekran monitora powinien znajdować się w odległości 40 do 75 cm od oczu pracownika. Urządzenia biurowe powinny być sprawne, np. obraz na monitorze powinien być stabilny, wyraźny. Fotel powinien zapewniać swobodną, wygodną pozycję ciała, dającą swobodę ruchów oraz posiadać regulację i podłokietniki.

2. Oświetlenie biura

Biuro powinno mieć oświetlenie naturalne i sztuczne. Oświetlenie jest bardzo ważne, ponieważ przy nieprawidłowym oświetleniu oczy szybciej się męczą, zwiększając uciążliwość pracy i obniżając efektywność pracy, mogą również prowadzić do wypadków. Można dodatkowo wyposażyć miejsce pracy w lampki biurowe. Ponadto meble i inne urządzenia powinny mieć powierzchnię jasną, a oprawę matową lub półmatową, aby nie odbijały światła powodującego tzw. oślepienie wzroku. Dodatkowo pracodawca powinien zadbać o zainstalowanie żaluzji lub rolet zasłaniających okna.

3. Temperatura 

Zgodnie z przepisami prawa minimalna temperatura w biurze wynosi 18°C, natomiast maksymalna wynosi 30°C, przy czym wilgotność powietrza nie może przekroczyć 65%. Optymalna temperatura w biurze powinna wynosić 20-25°C. Odpowiednia temperatura powinna być przez cały rok, bez względu na porę roku. W okresie zimy pracodawca powinien zapewnić ogrzewanie pomieszczeń biurowych.

Ważna jest również sprawność urządzeń do wentylacji czy klimatyzacji, powinny być sprawdzane i konserwowane, co najmniej raz w roku.

4. Środki higieny i woda

Biurowe przepisy BHP nakładają na pracodawcę obowiązek zapewnienia pracownikom odpowiednich urządzeń higieniczno-sanitarne oraz dostarczyć niezbędne środki higieny osobistej zgodnie z art 233 KP. Ponadto według Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy zgodnie z § 112. Pracodawca jest obowiązany zapewnić wszystkim pracownikom wodę zdatną do picia lub inne napoje. Woda musi być zdatna do bezpośredniego spożycia, a pracownik z tego tytułu nie powinien ponosić dodatkowych kosztów.

Powiązane produkty