Praca biurowa jest pracą wymagającą dużego wysiłku intelektualnego. Często zdarza się jednak, że jest mało wydajna. W jaki sposób zoptymalizować warunki pracy, aby poprawić jej efektywność?
Porządek na stanowisku
Nie bez powodu utrzymanie porządku na stanowisku pracy jest jednym z podstawowych obowiązków pracownika. Porządek nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale również sprawia, że organizacja pracy w biurze staje się znacznie łatwiejsza.
Oto w jaki sposób najłatwiej utrzymywać porządek na stanowisku pracy:
-
- Najbliżej siebie umieszczaj przedmioty niezbędne w codziennej pracy;
-
- W odległości umożliwiającej sięgnięcie bez wstawania powinny znajdować się te przedmioty i dokumenty, których używasz często;
-
- Dokumenty, z których korzystasz sporadycznie umieść dalej, oczywiście należy odpowiednio je oznaczyć.
Planowanie w biurze
Planowanie jest istotnym elementem organizacji pracy. Nie znaczy to jednak, że należy zaplanować każdą minutę dnia. Jak zaplanować pracę, aby była najbardziej wydajna?
-
Przewiduj nieprzewidywalne.
To niemożliwe? Najprostszym sposobem na ograniczenie negatywnego wpływu zdarzeń losowych na przebieg pracy jest zamieszczenie ich w harmonogramie. Na bieżące zadania przeznacz 60% czasu. Pozostałe 40% stanowi rezerwę w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych zdarzeń. -
Słuchaj siebie.
Może to brzmieć absurdalnie, jednak wewnętrzny rytm każdego człowieka jest inny. Sprawdź, w jakich godzinach twoja praca jest najbardziej efektywna i dostosuj do tych obserwacji swój harmonogram. -
Planuj długofalowo.
Zaplanowałeś dzień pracy? To świetnie. Teraz spróbuj zrobić to samo z tygodniem, a następnie miesiącem. Na początku wydaje się to trudne, jednak z czasem przychodzi coraz łatwiej. -
Twórz mapy myśli.
Mogą to być niewielkie karteczki przyczepione do tablicy, lub przypomnienia ustawione w programie komputerowym. Ważne aby zapisywać rzeczy, które masz do zrobienia. Po pierwsze odciążasz swój umysł, który nie musi wciąż przechowywać tej informacji, a po drugie masz pewność, ze w natłoku zadań o niczym nie zapomnisz.
Organizacja pracy w biurze jest rzeczą niezwykle istotną, która w sposób znaczący wpływa na jakość i wydajność wykonywania pracy. Mimo iż z początku optymalizacja pracy może wydawać się czymś trudnym, warto jednak ją stosować. Należy jednak pamiętać, że przy każdym planie wymagana jest systematyczność i rejestrowanie osiągniętych celów.