Kategorie

Praca zdalna - jak wygląda?

Autor     wrz 18, 2018     Wszystkie , Sprawy biurowe    0 Komentarzy
Rynek pracy w ostatnich latach przeszedł znaczną metamorfozę pod kątem organizacji i zarządzania. Praca...
Biuronimo.pl
Praca zdalna - jak wygląda?

Rynek pracy w ostatnich latach przeszedł znaczną metamorfozę pod kątem organizacji i zarządzania. Praca przestała bezpośrednio wiązać się z miejscem jej wykonywania, a zaczęto kłaść główny nacisk na jej efekty, zadania do realizacji, skuteczność i efektywność. Pojawiły się także elastyczne formy zatrudnienia. Jednym z tego typu rozwiązań, idącym w parze z rozwojem możliwości i technologii telekomunikacyjnych, jest praca zdalna, nazywana także telepracą. Jak wygląda, na jakich zasadach prawnych się opiera i jaki pracownik sprawdzi się w tego typu działaniach? 

Kiedy powstała telepraca?

Historia pracy zdalnej rozpoczęła się w Stanach Zjednoczonych w latach 70. XX wieku, kiedy kryzys paliwowy powodował brak możliwości dojazdu pracowników do siedziby firmy, a na ratunek przyszły połączenia telefoniczne. Po wielu osiągnięciach z dziedziny telekomunikacji, w krajach rozwiniętych pojawił się Internet, którego gwałtowny rozwój pod koniec XX wieku zdominował większość branż, znacznie poszerzając możliwości niemal w każdym zakresie działalności. Sieć internetowa ma również duży udział w komunikacji pracownika z firmą, dokumentowania swoich działań, dostępu do bazy danych, niezbędnego oprogramowania, ale również kontroli bieżącej, zdalnej kontroli jego pracy. Poprzez rozwój sieci internetowej - praca zdalna zaczęła być coraz częściej wybieraną formą zatrudnienia, z czasem pojawiły się także odpowiednie regulacje prawne. 

Podstawa prawna

Przepisy prawne regulujące stosunek pracy nazywany pracą zdalną pojawiły się w 2007 roku i stanowią zapisy art. 675 Kodeksu pracy. Głównymi elementami telepracy są:

  • wykonywanie jej poza siedzibą firmy;
  • regularność;
  • korzystanie ze środków komunikacji elektronicznej. 

Brak zaistnienia któryś z wymienionych składników sprawia, że stosunek pracy nie może być nazywany telepracą. Co istotne - taki stosunek pracy musi być ściśle określony w umowie bądź kontrakcie regulującym relacje pracownika z pracodawcą. Zazwyczaj są to umowy o dzieło bądź umowy cywilno-prawne, coraz częściej jednak pojawiają się umowy o pracę. 

Korzyści pracy zdalnej

Specyfika telepracy wiąże się z licznymi korzyściami, zarówno dla zatrudnionego jak i zatrudniającego. Warto wymienić przede wszystkim oszczędności jakie zyskuje pracodawca w związku z brakiem konieczności utrzymywania stanowiska pracy. Pracownik poza siedzibą firmy, wbrew pozorom, cechuje się wyższą efektywnością. Wiele jednak zależy od jego nastawienia i cech charakterologicznych. Natomiast korzyścią dla pracownika jest możliwość wykorzystania umiejętności, bez względu na występujące bariery, takie jak niepełnosprawność fizyczna czy specyficzna sytuacja np. macierzyństwo bądź duża odległość od firmy. Ponadto, pracownik jest sam sobie szefem, organizując przestrzeń i rozkład pracy. 

Pożądane cechy w telepracy

Praca zdalna to forma zatrudnienia wymagająca odpowiedniego nastawienia i cech charakterologicznych. Wśród osób, dobrze radzących sobie w tego typu pracy znajduje się pracownik, który: 

  • posiada wysoką automotywację i determinację w działaniu;
  • potrafi organizować czas i dzielić zadania na bardziej lub mniej ważne;
  • wykazuje się wysoką kreatywnoscią, a regularność i narzucone zasady w miejscu pracy wpływają na nią niszcząco.

Telepraca a branża

Rozwój teleinformatycznych narzędzi pracy pozwala na zastosowanie pracy zdalnej w wielu branżach. To przede wszystkim branża informatyczna w tym praca grafików, web designerów czy programistów, telemarketing, usługi księgowe i finansowe, tłumaczenia, architektura, różnego rodzaju formy obsługi klienta poprzez infolinię bądź help-desk.

Powiązane produkty