Umiejętność pracy w zespole niezwykle często pojawia się jako wymaganie dla nowych pracowników. Ponieważ poza licznymi zaletami, wiążą się z tym również wyzwania, firmy często decydują się na skierowanie załogi na kursy z zakresu relacji interpersonalnych, które mają pomóc współpracować w zgodnej atmosferze, sprzyjającej maksymalizacji efektów pracy.
Praca w zespole - wady i zalety
Podstawowymi zaletami pracy w zespołach są:
- Możliwość wzajemnej pomocy - wielu prac zwłaszcza fizycznych nie sposób wykonać w pojedynkę bez uszczerbku na zdrowiu lub spadku efektywności w dalszej perspektywie.
- Wzajemna motywacja - nikt nie lubi odstawać od grupy, co stanowi bodziec do działania.
- Wymiana pomysłów - praca to nieustanne poszukiwanie nowych idei i rozwiązywanie na bieżąco problemów. W tej sytuacji sprawdza się powiedzenie co dwie głowy to nie jedna.
- Optymalizacja jakości przez bieżącą kontrolę ze strony współpracowników - wcześnie dostrzeżone błędy łatwiej wyeliminować niż naprawić końcowy rezultat. Kontrola nie powinna przybierać formy despotyzmu ani stresować. Dzięki temu współpracownicy nie będą się bali zwrócić o pomoc.
- Szybsza możliwość awansu - w większej grupie wyróżniające się indywidualności łatwo zostaną dostrzeżone, co zwykle przekłada się na powierzanie nowych zadań i rozwój zawodowy
Jak wszystko ten rodzaj pracy ma też wady takie jak:
- czas potrzebny na zbudowanie zespołu - synchronizacja między poszczególnymi pracownikami zajmuje czas, a nie ma gwarancji, że po wyszkoleniu załogi nie nastąpi rotacja pracowników.
- odpowiedzialność zbiorowa - pozwala niektórym osobom na unikanie konsekwencji swoich błędów lub lenistwa.
- możliwe konflikty wynikające z różnicy charakterów
- większa rywalizacja - chociaż może być też zaletą, to nadmierna sprzyja stresowi i nie wszystkim odpowiada.
- obawa przed wychodzeniem przed szereg - zwłaszcza w przypadku braku lidera może hamować postępy całego zespołu
Jak skutecznie pracować w zespole
Aby praca w zespole była skuteczna trzymaj się następujących zasad:
- Podporządkowanie - każda grupa powinna mieć swojego lidera. Jeśli jesteś nim ty szanuj współpracowników, pomagaj im i pokazuj kierunek jednocześnie zdobywając szacunek swoją ciężką pracą. Jeśli nie zajmujesz stanowiska kierowniczego - bądź posłuszny poleceniom szefa, ale nie bój się proponować nowych rozwiązań i wykazywać inicjatywy. Propozycje przedstawiaj w dogodnym czasie i z szacunkiem, nigdy nie podważając autorytetu przełożonego.
- Inicjatywa - brak inicjatywy sprawia, że w najlepszym razie nigdy nie awansujesz, a w najgorszym staniesz się niepotrzebnym członkiem zespołu. Lepiej rozmawiać i przedstawiać swoje pomysły. Najważniejsze, aby nie krytykować dotychczasowych rozwiązań, a pozytywnie przedstawić zalety własnej idei.
- Współpraca i wzajemny szacunek - zespół jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo. Jeśli któryś z kolegów potrzebuje pomocy nie zawahaj się jej udzielić. Nawet gdy się z kimś nie dogadujesz, należy się jemu szacunek. Krytyczne uwagi i narzekanie nie sprzyjają dobrym relacjom i budują negatywny wizerunek Ciebie jako pracownika