Kategorie

Skuteczna praca w zespole

Autor     paź 18, 2018     Wszystkie    0 Komentarzy
Skuteczna praca w zespole

Umiejętność pracy w zespole niezwykle często pojawia się jako wymaganie dla nowych pracowników. Ponieważ poza licznymi zaletami, wiążą się z tym również wyzwania, firmy często decydują się na skierowanie załogi na kursy z zakresu relacji interpersonalnych, które mają pomóc współpracować w zgodnej atmosferze, sprzyjającej maksymalizacji efektów pracy. 

Praca w zespole - wady i zalety 

Podstawowymi zaletami pracy w zespołach są: 

  • Możliwość wzajemnej pomocy - wielu prac zwłaszcza fizycznych nie sposób wykonać w pojedynkę bez uszczerbku na zdrowiu lub spadku efektywności w dalszej perspektywie. 
  • Wzajemna motywacja - nikt nie lubi odstawać od grupy, co stanowi bodziec do działania.
  • Wymiana pomysłów - praca to nieustanne poszukiwanie nowych idei i rozwiązywanie na bieżąco problemów. W tej sytuacji sprawdza się powiedzenie co dwie głowy to nie jedna.
  • Optymalizacja jakości przez bieżącą kontrolę ze strony współpracowników - wcześnie dostrzeżone błędy łatwiej wyeliminować niż naprawić końcowy rezultat. Kontrola nie powinna przybierać formy despotyzmu ani stresować. Dzięki temu współpracownicy nie będą się bali zwrócić o pomoc. 
  • Szybsza możliwość awansu - w większej grupie wyróżniające się indywidualności łatwo zostaną dostrzeżone, co zwykle przekłada się na powierzanie nowych zadań i rozwój zawodowy

Jak wszystko ten rodzaj pracy ma też wady takie jak: 

  • czas potrzebny na zbudowanie zespołu - synchronizacja między poszczególnymi pracownikami zajmuje czas, a nie ma gwarancji, że po wyszkoleniu załogi nie nastąpi rotacja pracowników.
  • odpowiedzialność zbiorowa - pozwala niektórym osobom na unikanie konsekwencji swoich błędów lub lenistwa.
  • możliwe konflikty wynikające z różnicy charakterów
  • większa rywalizacja - chociaż może być też zaletą, to nadmierna sprzyja stresowi i nie wszystkim odpowiada.
  • obawa przed wychodzeniem przed szereg - zwłaszcza w przypadku braku lidera może hamować postępy całego zespołu

Jak skutecznie pracować w zespole 

Aby praca w zespole była skuteczna trzymaj się następujących zasad: 

  • Podporządkowanie - każda grupa powinna mieć swojego lidera. Jeśli jesteś nim ty szanuj współpracowników, pomagaj im i pokazuj kierunek jednocześnie zdobywając szacunek swoją ciężką pracą. Jeśli nie zajmujesz stanowiska kierowniczego - bądź posłuszny poleceniom szefa, ale nie bój się proponować nowych rozwiązań i wykazywać inicjatywy. Propozycje przedstawiaj w dogodnym czasie i z szacunkiem, nigdy nie podważając autorytetu przełożonego.
  • Inicjatywa - brak inicjatywy sprawia, że w najlepszym razie nigdy nie awansujesz, a w najgorszym staniesz się niepotrzebnym członkiem zespołu. Lepiej rozmawiać i przedstawiać swoje pomysły. Najważniejsze, aby nie krytykować dotychczasowych rozwiązań, a pozytywnie przedstawić zalety własnej idei.
  • Współpraca i wzajemny szacunek - zespół jest tak silny jak jego najsłabsze ogniwo. Jeśli któryś z kolegów potrzebuje pomocy nie zawahaj się jej udzielić. Nawet gdy się z kimś nie dogadujesz, należy się jemu szacunek. Krytyczne uwagi i narzekanie nie sprzyjają dobrym relacjom i budują negatywny wizerunek Ciebie jako pracownika
Powiązane produkty

Wstaw komentarz

Imię: *
E-mail: * (niewidoczny)
Strona WWW: (URL z http://)
Komentarz: *
Wpisz kod