Rozsądne urządzenie przestrzeni biurowej jest kluczem do efektywnej i wygodnej pracy. Położenie mebli, sprzętów elektronicznych, oświetlenia, przyborów do pisania powinno być rozplanowane tak, by ułatwiać pracownikom wykonywanie obowiązków. Jeżeli do tego wszystkie potrzebne artykuły biurowe będą zawsze „pod ręką”, praca będzie przebiegała sprawnie i bez opóźnień. Nie wspominając już o tym, że niekompletnie wyposażone biuro może zaważyć na opinii klienta.
Co powinno być w biurze?
Nie ma tu reguły, ponieważ wybór artykułów biurowych jest dość indywidualny, podyktowany charakterem pracy i branżą. Istnieje jednak TOP 10 artykułów biurowych, które zawsze powinny być w każdym biurze.
10 najważniejszych artykułów biurowych
1. Zapas tuszy do drukarki/tonerów oraz papier do drukarki/ksero.
Trudno o gorszą wpadkę niż niemożliwość wydrukowania dokumentu dla klienta, gdy ten stoi przed tobą.
2. Meble biurowe.
Szafki, stojaki, komody są równie potrzebne jak biurka i krzesła. Istotna jest ich konstrukcja ułatwiająca nie tylko przechowywanie, ale również organizację i utrzymanie porządku.
3. Segregatory, teczki, foldery, kartony na archiwizowane dokumenty, pojemniki z szufladami na bieżące.
Są niezbędne, by w biurze panował porządek. Dokumenty powinny mieć stałe miejsce i być dobrze zabezpieczone.
4. Etykiety, naklejki, klipsy, spinacze.
Pozwalają na segregację dokumentów oraz ich identyfikację.
5. Organizery na przybory piśmiennicze.
Łatwiej się pracuje, gdy długopisy, ołówki, spinacze, pisaki znajdują się w jednym miejscu.
6. Album na wizytówki.
Choć dziś coraz częściej kontakty do klientów czy partnerów biznesowych przechowujemy w komputerach/telefonach, wizytówki wciąż są w obiegu. Gdy znajdują się w albumie lub organizerze, łatwiej się z nich korzysta.
7. Niszczarka do papieru.
Papiery szybko napełniają kosz na śmieci, a niszczarka pozwala zmniejszyć ich objętość. Ponadto wszelkie dokumenty z danymi pracowników lub klientów przed wyrzuceniem powinny być zniszczone.
8. Tablica magnetyczna do pisania + pisaki.
Tablica jest bardzo pomocna podczas zebrań i ułatwia codzienną pracę Można na niej zapisywać zadania do wykonania na dany dzień czy tydzień, a także obrazowo przedstawić swoje myśli, strategie, plany.
9. Kolorowe zakreślacze.
Pozwalają na wyróżnienie ważnych informacji w tekście lub na tablicy. Bardzo polecane w pracy wymagającej kreatywności.
10. Kalendarz.
Nic nie zastąpi klasycznego papierowego kalendarza do notowania spotkań czy ważnych zadań.
Ważne zasady urządzania biura
1. Nie zagracaj przestrzeni.
Stara drukarka, dziesiątki nieużywanych długopisów, porozrzucane kartki – wszystko to wprowadza chaos i utrudnia pracę.
2. Znajdź stałe miejsce.
O wiele wygodniej pracuje się w biurze, w którym każdy przedmiot ma swoje stałe miejsce. Dotyczy to zarówno przyborów piśmienniczych, teczek, dziurkaczy, jak i laptopów.
3. Ułatwiaj pracę.
Myśl o czasie i wygodzie. Jedne przybory są bardziej osobiste (pióro, komputer, teczka, notatnik), inne ogólnodostępne dla wszystkich (tablica, segregator, drukarka). Jeżeli drukarka lub tablica są do wspólnego użytku, niech znajdą się w łatwodostępnym miejscu. Istnieją też takie artykuły które nie mają charakteru osobistego, ale przydałoby się, by każdy pracownik miał swoje (zszywacz, nożyczki).
4. Pomyśl ekonomicznie.
Brak długopisów czy korektorów jest tak samo zły jak ich nadmiar. Nie ma potrzeby gromadzenia niepotrzebnych przyborów. Zbyt duża ilość niepotrzebnych artykułów biurowych, w skali roku może generować spore koszty.